«Прозорі» вірші Віктора Крупки
Сьогоднішній день «зробив» мені Віктор Крупка і його поетична збірка «Прозорі». Скажу одразу: якщо ви сподіваєтесь на легке чтиво, на «віршики» – навіть не починайте. Я сама почала читати – вперше – на вокзалі. Їхала з Вінниці (де мала щастя спілкуватися з Віктором Петровичем і отримати у подарунок нову книжку), чекала на потяг декілька годин, мала час, мала натхнення, як то кажуть, але… Не пішло. Прочитала один, другий… Навколо галас, люди снують туди-сюди… Ні, вокзал – це місце для кросвордів та жовтої преси, хіба що любовний роман може відволікти від реальності. А Крупка потребує тиші й можливості читати поезію вголос.
Сьогодні, на другий день Різдва (поки чоловік спав), я нарешті повторила спробу. Не ковтнула, ні, – випила збірку за раз, щоправда, маленькими ковтками. «Прозорі» – це вишукане питво, не для всіх. До цих віршів потрібно дорости – духовно, інтелектуально, світоглядно.
Не знаю, щиро кажучи, як би я сприймала цю поезію відсторонено, якби не була знайома з автором. Не гадатиму, який в тому сенс? Сподіваюсь, інші – чужі – напишуть про свої враження. Я ж чую в кожному вірші Вікторів голос, його інтонації (а він неперевершений читець, хто не знає). І відкриваю людину заново. Виявляється, поет вразливий, чутливий, дуже ніжний, люблячий син, який знає сільське життя і живе прадавніми вимірами моралі.
Взагалі, ця збірка показує автора в часовому і просторовому вимірах, він поєднує в собі, на перший погляд, непоєднуване: модну модернову форму і традиційну образність, урбаністичне відтворення життя і глибину сільського світогляду, щиру віру в християнські ідеали та язичницьке поклоніння силам природи…
Є поезії, як на мене, занадто «мистецькі», пересичені образами-кодами:
Весна віртуалить в останніх снігах,
У перших волхвах, кучерявих і ніжних.
А страх знову жертвенний, знову Ікар,
Вбереться в прозоро-зелені маніжки.
(«Весна настає не за календарем…»)
Або «Розмай прозрів від болю й самоти…»:
Він на межі безпам’ятства і мрій –
Тендітний і хисткий. В полоні млосних візій
Торкається весни катарсисом надій
І божеволіє, як на полотнах Кізі…
Не кажу, що це погано. Це класно! Мені в кайф! Проте багато хто «зламає мозок», намагаючись зрозуміти сенс.
Натомість у Віктора Крупки багато віршів, не менш майстерних, проте більш зрозумілих і простих, душевних. Так він пише про те, що найбільше любить: про маму і батька, рідний дім, кохану жінку…
Від криниці, любистку і перших весняних квітів
Аж до обріїв, віщих доріг і ясних молитов
Рушники простеляла від літа і знов до літа –
Розпросторювала неозоре до болю тепло.
(«Від криниці, любистку і перших весняних квітів…»)
І мальви тліють в неозорих радах.
А мама? Мама знов чекає, знов
У вечори, коли сновидить літньо хата,
А той цвіркун в подвір’ї жне любов.
(«А мальвам мами сниться те, що сниться й мамі…»)
…Вода-вогонь в буянні древа роду,
Де сонце – батько, мати – мрія віща.
У длань одну візьму вогонь, у другу – воду,
А з неба зо-ре-па-да-ти-муть вірші.
(«Горить вода, відлунює в цямринні…»)
Не можу процитувати всі вірші, але як не згадати мої улюблені: «Я не забув оту давнішню зустріч…», «Напиши, як листа мене чи як нетлінну картину…», «Я напівсонний. Я – напів…» та багато-багато інших…
Поезія Віктора Крупки – образна, символічна, сповнена вишуканих метафор і неповторних порівнянь, багато віршів побудовано на асонансах чи алітераціях (візьміть до прикладу: «Тлуста тиша тліє натщесерце…»), алюзіях, суто мистецьких термінах. Автор повертає до активного вжитку лексику застарілу, книжну, у нього вона набуває сучасного звучання. Також використовує діалектизми, не боїться просторічних наголосів – відтворює народне мовлення рідного краю. Усе це в поєднанні з неологізмами складається в динамічне мовленнєве полотно, притаманне суто його поезії – впізнаваній, індивідуально-крупківській.
І на останок: «прозорі» вірші Віктора Крупки – чисті, кришталеві – стануть для вас справді прозорими, зрозумілими, якщо ви глибше познайомитися з автором, його світоглядом, поезію – і надзвичайною харизмою!
|